Matka Boska Ostrobramska

Matka Boska Ostrobramska

O fragmencie z Księgi Jeremiasza

O fragmencie z Księgi Jeremiasza

( Pierwotnie umieszczone 26 IX 2019)
W księdze Jeremiasza mamy następującą scenę (26) Jeremiasz zostaje posłany aby mówić na dziedzińcu świątyni. Słowa Pana są takie, że nie obwieszczają bezwarunkowej zagłady miasta i świątyni tylko przez Jeremiasza, że jeśli się nie nawrócą, nie zaczną przestrzegać prawa, nie będą zważać na słowa sług jego proroków, których nieustannie do nich posyła to się stanie.

Słuchali tego kapłani, prorocy i wszyscy ludzie którzy byli w świątyni. Gdy skończył pojmali go kapłani i prorocy mówiąc : Mówisz umrzeć. I kapłani i ci fałszywi prorocy mający uznanie kapłanów i zapewne i doktorów a i samego arcykapłana a jeśli nie uznanie to przynajmniej przyzwolenie i milczenie, mimo tego że słychać wyraźnie to co słychać, mimo iż Jeremiasz nie prorokuje bezwarunkowego zniszczenia miasta i świątyni tylko jest to raczej bezwarunkowe wezwanie Boga do nawrócenia publicznie, przeinaczają słowa wypowiedziane przez Jeremiasza domagając się na niego śmierci. Najpierw pojmali go tam czyli publicznie i mówią do niego iż musi umrzeć bo prorokuje przeciw miastu i świątyni. Co się wtedy dzieje. Otacza ich lud.
Dlaczego to robi. Nie pozwala w ten sposób wyprowadzić Jeremiasza i bezkarnie go zabić. Nie atakuje kapłanów i proroków tych którzy podobają się kapłanom i trzymają z nimi sztamę, można powiedzieć, ale blokuje ich i czeka na rozwój wypadków.
Jest to podobnie jak z Panem Jezusem ta sam grupa chce go zabić gdy konkretnie był w świątyni. Co mamy w Piśmie Świętym a bardziej rozwinięte w „Poemacie Boga Człowieka”. Podobnie chcą Go pojmać, otaczają go a tłum widząc co się dzieje otacza ich, ale podobnie nie czyni wobec nich fizycznych aktów przemocy czy agresji tym bardziej.

Nie koniec podobieństw na tym.

Oto dowiadują się o tym przywódcy Judy czyli świeccy. Zatrzymali się przed świątynią. Kapłani i prorocy znów mówią tak samo wbrew temu co można usłyszeć. Ale tak jest – chcą zakłamać rzeczywistość licząc na to że i lud i przywódcy Judy dadzą się zmanipulować.
Jeremiasz jednak zabiera glos i pokazuje warunkowość kary i wezwanie do nawrócenia, Podkreśla, że maja go w ręku i mogą zabić jednak jeśli go zabiją niewinną krew ściągną i na miasto i na wszystkich jego mieszkańców czyli i na siebie.

Tutaj tych podobieństw mamy aż nadto bo zwróćmy uwagę na kwestię władzy świeckiej. Podobnie Herod, który wprawdzie wzgardził Jezusem, ale nie chciał Go zabić tylko oddał do Piłata do jego dyspozycji i rozwiązania przez niego sprawy. A wiedział najprawdopodobniej wcześniej, że Piłat nie chce Go zabić i musiał wiedzieć doskonale, że Rzym nie uważa Jezusa Chrystusa za buntownika i wichrzyciela.
„ Wtedy przywódcy i wszyscy ludzie tak powiedzieli do kapłanów i proroków: Człowiek ten rzeczywiście nie zasługuje na śmierć, bo naprawdę przemawiał do nas w Imieniu Pana i Boga naszego”.

Zatem władza świecka tutaj niezależnego Izraela, Judy obroniła proroka przed władzą religijną a w czasach Pana Jezusa podobnie władza świecka broniła Pana Jezusa, Rzym i w jakiś sposób także król żydowski.

Mamy tu i jeszcze podobieństwo z Janem Chrzcicielem. Jeremiasza nie pojmano i zgładzono dlatego że to działo się publicznie. Jak mamy w Piśmie o Panu Jezusie mówili miedzy sobą aby nie pojmać go w dzień i publicznie aby wzburzenie nie powstało wśród ludu.
Wielokrotnie chcieli Pana Jezusa zabić ale nie mogli go pojmać publicznie.

Jednak w tym czasie podobnie jak Jan Chrzciciel obok Pana Jezusa został zgładzony a nie udało się im Pana Jezusa choć bardzo chcieli jak wiemy z Poematu Boga Człowieka zastawiali i pułapki o których nie ma wzmianki w Ewangeliach albo tylko ogólne.
Był w tym czasie inny prorok, który, który prorokował w Imię Pana: Uriasz i mówił to samo co Jeremiasz (26, 20- 24)

Tutaj jednak konkretnie król podobnie jak w przypadku Jana Chrzciciela jest zainteresowany śmiercią Uriasza. Uriasz zbiega do Egiptu. Tam jednak król wysyła swoich ludzi: powiedzielibyśmy odział specjalny, takie komando śmierci, którzy dodatkowo sprowadzają Uriasza z Egiptu czyli porywają go w innym kraju ( znamy takie historie ze współczesności zwłaszcza w przypadku sowieckich przywódców, zresztą żydowskich) i sprowadzają do króla aby ten mógł nasycić swoją żądzę zemsty bo król osobiście przebija go mieczem.
Ciało Uriasza wrzucają do wspólnego grobu. Znów skojarzenie ze współczesnością i postępowaniem żydo-sowieckim w stosunku do ludzi niewygodnych, zwłaszcza naszych rodaków.

Dlaczego jednak Uriasz musi zginąć a Jeremiasz nie? Dlaczego Pan nie uratował i Uriasza. Działanie dobra, ściśle Słowo Boże, Prawda musi być okupione krwią męczennika.

Wiele tu jest podobieństw do tego co spotykało Pana Jezusa nim nas Odkupił. Jest to wyjątkowo podobne choć nie jest tak samo.


Bowiem w Starym Testamencie w Księgach Prorockich mamy wiele rzeczy i nieraz powtórzonych potem, cytowanych zwłaszcza w Apokalipsie, które nam pokazują to iż Kościół wystąpi przeciw Słowu Bożemu. Teraz jest to istotniejsze niż dawniej i teraz bardziej to widzimy.
Nadto podobieństwa do Osoby i sytuacji Pana Jezusa o których nie słyszymy też mamy ja ta. Ale o tym Kościół nas nie uczy w ramach niemałych przecież możliwości. A jak kto usłyszy na kazaniu to przypadkowo. Ja nie usłyszałem. A chodziłem zawsze w niedzielę i czasem w tygodniu przed Oddaniem się Panu Jezusowi. Więc od czasu Bierzmowania  to ponad 40 lat. Od końca LO czytałem też prasę katolicką. Od roku 2000 do 2012 słuchałem radia Maryja.   Nie natrafiłem też na książkę która pokazuje na takie podobieństwa.
A w ogóle więcej się dowiedziałem istotnych rzeczy o Starym Testamencie od o. Augusta Polanowskiego przez rok niż przez 12 lat z RM

CP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Rozmowa z błogosławioną Ewą, matką wszystkich ludzi. Poniedziałek Wielkanocny (2021)

  Poniedziałek Zmartwychwstania Pańskiego (2021) Rozmowa z błogosławioną Ewą, matką wszystkich ludzi. Około 9.30 - Oto jestem, Krzy...